Je wil met je bedrijf vindbaar zijn in Google, maar hoe doe je dat? Binnen het MKB zijn er vaak veel concurrenten die natuurlijk ook allemaal gevonden willen worden. Gelukkig zijn er nog wel veel mogelijkheden.
Focus je op een niche
Als er veel concurrentie is, dan is het lastig om bovenaan te komen. Zeker als je een soortgelijke dienst hebt als een grote speler in de markt. Als je bijvoorbeeld telefoons en accessoires, wil je graag gevonden worden op ‘iphone kopen’, maar dat wil KPN ook en dat ga je niet zo snel winnen. Kies daarom een niche uit en optimaliseer je website daarop. Als jij je richt op een specifiek product of dienst, dan kan je daar snel in uitblinken. Een loodgieter in Amsterdam wordt zonder veel optimalisatie en linkbuilding niet zo snel gevonden op ‘loodgieter Amsterdam’, maar misschien wel op ‘doucheputje ontstoppen Amsterdam’. Die zoekterm heeft veel minder zoekers, maar wel meer kans op slagen. En het voordeel van zulke zoekwoorden is dat ze relevante bezoekers opleveren waardoor je sneller klanten krijgt.
Investeer in je SEO en SEA
Is het helemaal niet mogelijk te scoren op een concurrerend woord? Zeker wel, maar het is meer werk. Het is waardevol om op goede termen gevonden te worden, investeer daarom in de SEO. SEO-optimalisatie bij concurrerende termen is veel werk en daarom een flinke investering.
Voordat je in de SEO investeert is het goed om eerst een Search Engine Advertising (SEA) campagne op te (laten) zetten. Ik hoor je denken: wat is search engine advertising? Dat is adverteren op Google. Je betaalt dan per klik en je komt erachter welke woorden goed converteren. Een zoekwoord dat veel bezoekers trekt klinkt interessant, maar als van de 1000 bezoekers maar 2 mensen klant worden, heb je meer aan een relevant woord dat maar 100 bezoekers trekt, maar wel 4 klanten oplevert. Als je dat weet, kan je gericht investeren.